Profesyonellik ve Dumur Vaziyetleri | Bir forumdan…

Profesyonellik ve dumur vaziyetleri

Öncelikle bu başlığın Sn. Mete007’ye cevap niteliği taşıdığını ve başka açılımlara ve tartışmalara çanak tutmak bakımından yazıldığını belirtmek isterim.

Foruma, Vitrinlik Fotograf Ve Kandırmaca başlığı ile yazdığım yazıya yaptığı yorumunda Sn.Mete007, Orhan Kılıç’la bağlantımı sormuş. Orhan Kılıç’ın kim olduğunu bilmiyorum. İlgili dökümana Rekabet Kurumu’nun web sitesinden ulaştım, kurumun sitesinde arama yaptığınızda sizin de karşınıza çıkacaktır. Ayrıca cevap bekleyen Lens seçimi vb. başlıkların cevaplanması konusunda vereceğim cevapları merak etmiş…

Bu meseleye gelince söylenecek çok şey var. Birincisi bu ve benzeri sorular amatör forumlarda sorulur ve genellikle de cevabını bulur. “Stüdyo Fotoğrafı ve Fotoğrafçılığı Teknikleri” başlıklı -hem de kadar profesyonelin bulunduğu- bir forumda böyle şeylere cevap aranmasını hala yadırgadığımı belirtmeliyim. Adı üzerinde stüdyo fotoğrafçılığı teknikleri. Burada sorulacak doğru soru “hangi lens ?“ değil, hangi portre lensi olmalıdır.

Profesyonel, yaptığı işin eğitimini almış ve aynı konu üzerinde mesleğini devam ettirenlere denir. (Gerçi ülkemizde profesyonellik kavramı tam da tanıma uygun gitmez, genellikle insanlar para kazandıkları işin profesyoneli olurlar.) Biz ülkemizdeki kullanıldığı şekliyle devam edelim.

Hal böyleyken “işini bilen” bir profesyonelin böyle basit soruların cevabını burada araması beklenmez.

Lensler birkaç ana grupta tanımlanırlar. Bu tanımlamalar hemen hemen tüm lens üreticilerinin ticari broşürlerinde sınıflandırma maksatlı kullanılırlar. Genellikle de işini bilen bir fotoğrafçı bu broşürlerden kullanacağı lens ailesini ihtiyacına göre seçer.

  • Fisheye lens (Balık gözü objektif)
  • Wideangle lens (geniş açı objektif)
  • Normal lens (normal objektif)
  • Telephoto lens (telefoto ya da dar açı objektif)
  • Reflex Lens (sabit açıklıklı aynalı objektif)
  • Zoom Lens (değişken odaklı objektifler)
  • Special purpose lens (özel amaçlı objektif)
  • Teleconverter (telefoto odak uzatıcı objektifler)

Yine Mete007 Bey’i ve merak edenleri aydınlatmak için biraz da anlatayım… 35 mm formata göre anlatacağım, zira “profesyonellerimizin” önemli bir kısmı 35 mm SLR’lerle çalışıyor 🙂 Orta ve büyük formata geçildiğinde formata göre metrik tanımlamalar değişir.

  1. Balık gözü objektifler, genellikle 15 mm. civarında metrik değere ve 180 derece görüş açısına sahiplerdir.
  2. Geniş açılar; genellikle 14 mm. den başlayıp 45 mm.’ye kadar olan açılardır. Seyir açıları 115 derece civarlarından başlar 55 derecelerde son bulur.
  3. Normal objektifler; 50 mm. olanlarıdır. 46 derece seyir açıları vardır.
  4. Telefotolar; 85 mm.’den başlayıp 800mm. ya da 1000 mm. kadar olanlarıdır. Bazı lens üreticilerinin daha uzun odaklı lensleri de vardır. 28 dereceden 3-4 derecelere kadar seyir açıları vardır.
  5. Sabit açıklıklı aynalılar; aynı odaktaki telelere göre daha hafif ve stabil olan lenslerdir. Fakat handikapları tek diyafram açıklığına sahip olmalarıdır. Örneğin 500mm. F:8, 1000 mm. F:11 gibi.
  6. Değişken odaklı objektifler; hepimizin bildiği üzere 17-35 mm, 28-85 mm. 35-105 mm. gibi Birkaç farklı odak uzaklığını tek gövdede birleştiren ve genellikle basın fotoğrafçıları, doğa fotoğrafçıları ve yanında 5-6 lens taşımak istemeyen fotoğrafçılar için tasarlanmış çok amaçlı lenslerdir.
  7. Özel amaçlı objektifler; genellikle micro, macro fotoğraf çekilmesine imkan tanıyan lenslerle, genellikle mimari fotoğrafçılıkta kullanılan perspektif kontrolü yapılabilen lensleri özel amaçlı lensler olarak tanımlayabiliriz.
  8. Telefoto odak uzatıcılar; adından da anlaşılacağı üzere elinizdeki tele lensin odağını uzatmaya yararlar. Örneğin 1,4X / 1,7X / 2X gibi değerlerle ifade edilirler.

Burada soruların cevaplanması meselesine tekrar dönmek istiyorum. Bu tür sorularda hep Yaşar Hoca’yı hatırlarım… Kulakları çınlasın; portre derslerinnde “hocam hangi lensi alalım” diye sorulduğunda verdiği cevabı hatırlarım… “evlat amaca göre lens al” derdi. Bu cevabın arkasındaki cevap aslında; “Ne çekeceğini sen biliyorsun, hangi lensi de alman gerektiğini bilmelisin” idi. Buradan yola çıkarak nerede ne çekerken hangi lense ihtiyaç duyduğunu ve hangisini alması gereken bir fotoğrafçı zaten profesyonel bir fotoğrafçı değildir.


Forumdan bir soru:

merhaba sevgili meslektaşlarım stüdyo fotoğaflarında kullandığım makina canon 350d ve 400d üzerindeki standart lensin dışında bir lens almak istiyorum. Nedeni ise doğada gelin damat çekerken daha iyi sonuç ve bazı çekim şekilleri yapmak. Sizce almam gereken objektif hakkında bir fikriniz olabilir mi?“

1.Cevap: “ sigma 24-70—2.8 kolay gelsin “

2.Cevap: “ canon 17-85 e-Ef-s lensi aslında L sınıfı imiş.. (dslr satın alma bölümünde dadanagast ın bir yazısında okumuştum.. ihtiyaca göre farklı lensler bulundurmanız gerekecektir.. tek lensle sınırlamak pek doğru olmaz.. “


Arkadaşımız “bazı çekim şekilleri yapmak üzere” bir objektif arıyor, ilk cevaplayan arkadaş ise tak diye cevaplıyor. İkincisi de Sn. Mete007 Bey, daha ihtiyatlı davranarak “Dadanagast” lakaplı kullanacının bir yasızına gönderme yaparak ve ne şiş yansın ne kebap cinsinden cevaplıyor. Bu arada Dadanagast adlı kullanıcı da bir amatör fotoğrafçı.

Peh peh… Profesyonel arkadaşlar…

Merak ediyorum, lütfen !!! “ doğada gelin damat çekerken daha iyi sonuç ve bazı çekim şekillerini “ biri bana anlatabilir mi? Yine merak ediyorum böyle bir soruya böyle bir cevap nasıl verilir ? Sanırım bu tartışma sırasında Sevgili Kadir Çöpdemir’ e acilen ihtiyacımız var. :))))

Doğru soru ve doğru cevap örnekleri ise aşağıdaki başlıkta görülebilir. Görüldüğü gibi amatörler bu tip soruları daha doğru soruyor ve cevaplıyorlar.

http://forum.netfotograf.com/filtre_lens.asp?msg_id=15425

Burada bulunan bütün herkesi profesyonellik konusunda biraz daha düşünmeye davet ediyorum…

Kalem, kelam ve selamla..


Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

three + eighteen =