Göstergebilim
İnsanlar istemli ya da istemsizce anlamak, anlatılmak ve anlaşılmak isterler. Göstergebilim ise, anlam üzerine kurulmuş bir bilim alanıdır. Bu bakımdan bize anlam ileten her şey göstergebilimin alanıdır. (Dil, resim, afiş, mimari, edebiyat, sinema, tiyatro, trafik işaretleri, alfabe, işaret dili, sağır – kör alfabeleri, jestler, mimikler).
Anlamı sağlayan şeyler göstergedir. Bu bakımdan tüm göstergeler koddur ve bilişsel bir süreç ile anlaşılır ve yine kodlarla başkasına aktarılır. Gösterge, kod ve anlam ile bu aktarımın hepsi göstergebilimin konusudur. Yani göstergebilimin amacı, anlamı anlamak, anlamın nasıl oluştuğunu çözmektir. Anlam ile ilgili her şey, göstergebilim için bir alan, malzeme ya da araçtır. Göstergeyi inceleyen alan semiyoloji, göstergenin anlama giden sürecini inceleyen ise semiyotiktir.
Türkçede bir terim karmaşası ya da yoksunluğu olduğu için bu iki terim tek bir terimle yani göstergebilim ile karşılanmıştır. Türkiye’de göstergebilim denilen şey, Avrupa ve Amerika’da iki farklı alan olarak anılır. Türkiye’de yeni yeni semiyoloji ve semiyotik ayrımı yapılmaktadır. Anlam evreni çok ama çok geniş olduğu için kabaca malzemeyi semiyoloji, yolu semiyotik inceler. (Yılmaz, s13)
Göstergebilim, bir değer öğretisi bilimi ya da metinlerdeki değerleri çözümleyen bir yöntem olarak görünür. Değerlerin olası değişik biçimlerde algılanmaları konusunda değişik değerlere ulaşma yolları ya da yöntemleri sunar. Duyularla algılama, bilgi ile algılama, ahlaki değerlerle algılama, betilerle algılama, estetik duygusu ile algılama gibi birbirinden farklı algılama düzeyleri ortaya konur. (Erkman)
Fotoğrafta görünen az sayıdaki nesne, fotoğrafın izleyicide oluşturduğu anlamların da az olacağını çağrıştırmaktadır. Oysa fotoğraf izleyenler tarafından dikkatlici incelendiğinde anlam ve ileti yapısı sanılanın aksine olduğu açık bir biçimde ortaya çıkacaktır. Bu yönde bir anlama etüdü için fotoğrafta bulunan göstergelerin düzanlam ve yan anlamlarından yola çıkmak gerekir. (Ürper)
Yuval’in Savoy Serisi ve Şematik Okuma
Kişisel bir travma ile ilgilenmesi, yapay ve hayali bir alan kullanılması ve geçmişteki bir olaya gönderme yapması nedeniyle; ben serideki fotoğrafların her birini kara film sahnesi gibi ele alarak topluca okuma yapmaya çalışacağım.
GÖSTERGE | DÜZ ANLAM | YAN ANLAM | ||
Oda |
|
|
||
Çıplak kadın |
|
|
||
Giyinik kadın |
|
|
||
Çıplaklık |
|
|
||
Duvar posteri |
|
|
||
Yer fırçası |
|
|
||
Yatak |
|
|
||
Zarf |
|
|
||
Açık pencere |
|
|
||
Pencere manzarası |
|
|
||
Balkon Kapısı |
|
|
||
Etiketler |
|
|
Serinin Yapım Süreci
Odanın kendisi dışında; fotoğraflarda bulunan model de dahil olmak üzere her şey temsili ve yerleştirmedir. Fotoğraf, ultra geniş açı objektifle veya panorama birleştirme tekniğiyle çekilmiş olabilir.
Mekanda oluşan optik distorsiyonların varlığı bilinçli bir şekilde oluşturulmuş olduğu izlenimini verir. Deformasyon, uzam algısını gerçek üstü zamansız bir duruma sürükler. Pencereden görünen sokak görüntüsü atmosferi her seferinde farklılaşır. Buradaki görüntünün de montajlanmış bir görüntü olduğunu, gönderme yaptığı İsrail’li bir ressam’ın eserinden anlayabiliriz. Pencereden görünen sokak görüntüsü İsrailli ressam Reuven Rubin tarafından 1928’de betimlenmiş Hz.Jonah Sokağı (The Prophet Jonah Street) isimli eserden esinlenilmiştir.
Önceki Sayfa 6. Sayfa