Nü, Yuval Yairi ve Savoy Otel • • 7

Kompozisyon Ögeleri

Kompozisyondaki ögelerin sematik yerleştirimi her seferinde bir  üçgene yerleşir. Tüm fotoğraflarda çıplak kadının altın kesitin alt  kısmına dikkatlice yerleştirilmesi ve kompozisyondaki oranı öykünün ana objesi olma durumunun altını çizerek gösterir.

Kompozisyonun ikinci önemli oranı pencereye ayrılmıştır ve uzamı  destekleyen unsur olarak kullanılmakta olduğunu söyleyebiliriz.  Kompozisyonlarda oluşturulan zahiri üçgen formu, fotoğrafı çerçevenin  sol altından başlatarak, sağ üste ve sonrasında sağ alta götürerek şematik bir okuma yönü belirler. Özellikle üçgenin üst çizgilerinin etrafına yerleştirilmiş diğer objeler de yananlamları taşırlar.

Seriye ait detaylar; 

Bütün fotoğraflarda duvarda bulunan çercevenin içi ve metaforik  göndermeler için kullanılır. Seride çıplak modellerin farklılaşması, Uzi’nin hovarda ve çapkın bir karakter ve birden fazla kadınla birlikte olduğunu  düşündürür. 2 ve 8 no’lu fotoğraflarda görülen farklı modellerle temsil  edilmiş temizlikçi figürü ise tek bir izleyen olmayabileceğini aklımıza getirir. Seriyi oluşturan fotoğraflarda
etrafa serpiştirilmiş diğer objelerden postal (1 no), dürbün, gömlek (3  no), poşu (6 no) Uzi Yairi’ye ait kişisel eşyaları temsil etmek üzere kullanılmış olabilir; yani gerçek üstü sahnenin gerçekle bağını gösterir. Poşu ise uzama ve coğrafyaya dair merakımızı kısmen giderir. Poşu  ortadoğuda kullanılan geleneksel bir nesnedir

Savoy’da Sabah (2 no) ve Laila (6 no) fotoğraflarında bulunan Botiçelli’nin  Venüs’ün Doğuşu resminde Venüs’le birlikte batıdan esen ılık rüzgarları  temsil eden Zephiros’a sarılmış halde Chloris ve Venüs’ü kıyıda karşılayan Peri kızı Horai’yi gösterir. 

Mother Ship, Low Tide ve The Call fotoğraflarında ise duvarda, saldırganları kıyıya yaklaştıran geminin fotoğrafı vardır. Gemi fotoğrafı, Filistinlilerin Zodyak’la ayrıldıkları ana gemiyi ve tüm fotoğraflarda  pencereden görünen sahne de açık denizi; dolaylı olarak pekala saldırıyı ve oluş şeklini hatırlatmak için kullanıldığını düşünebiliriz. 5 numaralı fotoğrafta (The Call), duvarda bulunan ceket ve ceketin etiketi, çıplak kadının kim olduğuna dair fazladan varsayımlar yürütebilmemize olanak sağlar. Kırmızı ceketin etiketinde bulunan otelin logosu, bu fotoğrafta tesil edilen kadının bir otel çalışanı olabileceği olasılığını ortaya koyar. Fotoğrafın ismi ve yatağın ortasına yerleştirilmiş telefon, kadının Uzi’yi  kaçamak yapmak için otele çağırdığını düşündürebilir. Ceket ve  pantolonun varlığı, ve Uzi’nin pozisyonunu hatırlamamız; birlikte çalıştığı bürokrat, memur veya ofis çalışanları ile kaçamaklar yapmış olma ihtimalini ortaya çıkartır.

Ava Gardner
Ava Gardner

The Call fotoğrafındaki karakterle ilgili spekülatif yaklaşmak istersek,  fotoğrafların tümünde bulunan baştan çıkarıcı çıplak modelin temsil  ettiği kadın, belki de hikayenin femme fatale’sidir ve Uzi’nin uluslararası istihbarata mensup bir ajan olan sevgilisi olabilir. 

Belki de kadın, FKÖ için çalışan bir karşı ajandır. Bu bakış ile; Uzi’nin Sayeret Matkal biriminin eski yöneticisi olması nedeniyle; bu saldırının aslında Uzi için planlanmış bir  suikast olabileceğini de düşünmemiz pekala mümkün görünür..

Spekülasyona devam etmemiz halinde varsayımları çoğaltabiliriz. Kadının balkon kapısına ve exit yazısına yakın duruşu, objektif karşısındaki huzursuzluğu, objektife kaçamak  bakışı ve bekleme hali barizdir. Eğer öyle ise; kadının tehdit altında olduğunu ve Uzi’nin bulunduğu yeri saldırganlara haber vermek zorunda kalanan sıradan birisi olma ihtimalini de düşünebiliriz.

Önceki Sayfa Son sayfa

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

five × two =